5 Dec 2012

Pertama : Mari mengISLAH diri wahai Ummat!


Kebanyakan kita pada hari ini seperti yg disabdakan oleh baginda Rasulullah SAW :

“satu hari nanti kamu akan dikerumuni musuh, sebagaimana semut menggerumuni makanan”

sahabat-sahabat bertanya:

“apakah kami ketika itu sedikit ya Rasulullah?”

Rasulullah SAW menjawab:

“tidak, bahkan kamu ramai..tetapi hanya seperti buih di lautan”

seperti buih di lautan..seperti buih di lautan..seperti buih di lautan..berbeza dgn saudara2 kita disana,betapa beruntungnya kita kerana masih ada saudara2 kita disana yg mempertahankan Islam.. Rasulullah SAW bersabda:

“akan sentiasa ada segolongan dari ummatku yang menegakkan kebenaran, dan berjuang menentang musuh mereka. Barangsiapa yang cuba menghampakan mereka, sesekali tidak akan dapat melukakan mereka, mahupun oleh kesusahan yang menimpa mereka, sehingga datang keputusan Allah, dan mereka akan tetap sedemikian”

sahabat-sahabat bertanya:

“wahai Rasulullah, di manakah mereka ini?”

Rasulullah SAW menjawab:

“di Baitul Maqdis, dan sekitar Baitul Maqdis”..sebenarnya apa yg terjadi di Palestin hari ini, adalah teguran Allah SWT kepada ummat Islam hari ini..bukan kepada Palestin semata-mata..tetapi kepada mereka yg mengaku bertuhankan Allah dan mengakui Muhammad utusan Allah..hanya apabila yg ditegur itu tersedar dan menerima teguran, hanya ketika itu teguran ini akan diangkat dan diselesaikan urusannya.. 
 mereka berjuang bukan hanya utk membebaskan sebidang tanah

 hal Palestin, bukan hal mereka sahaja..Palestin, bukan tanah mereka semata-mata..Palestin, adalah masalah ummah..ini isu ummah..ini isu serius..tidak boleh dibuat main2..ini tanah suci ketiga ummah..dan walaupun ini tarafnya tanah suci, ummah kita tetap membuta mata dengan situasinya yg ternoda. ini, menandakan ummah kita ada masalah..kalau ummah tidak TERISLAH, maka jika Palestin berjaya dibebaskan juga, kejayaan saudara kita di Palestin itu nanti akan menjadi sia-sia..

bayangkan, jika mereka, saudara2 kita di Palestin akhirnya berjaya merampas kembali Palestin dari Israel suatu hari nanti, kemudian? adakah itu sudah cukup? adakah itu menunjukkan telah berakhir segala perjuangan di muka bumi? tidakkah anda melihat betapa seluruh musuh-musuh Allah di pelusuk dunia akan menumpukan serangan mereka ke arah Palestin jika perkara itu terjadi dan pastinya akan terjadi suatu hari nanti? ketika itu bagaimana? kalau Palestin berjaya, maka pastinya ini akan menggemparkan dunia..negara-negara besar seperti Amerika Syarikat tidak akan berdiam diri dan menunggu lama..pastinya, semua kekuatan akan ditumpukan kepada Palestin..anda nampak sekarang? kalau ummah kita seperti hari ini, masih lagi nafsi-nafsi (masing2 buat hal masing2), bergaduhan, tidak bersatu, bacul, pengecut, kuali, tidak mengambil Islam sebagai perlembagaan, maka siapa yg akan bersama dengan Palestin ketika dunia menumpukan seluruh kekuatannya untuk menghapuskan Palestin dari muka bumi ini keseluruhannya?

TIADA..akhirnya, semua perjuangan, pengorbanan sebelum ini akan menjadi sia-sia sahaja..


adakah anda nak mengharapkan ummah kita yg tidak menjalankan perintah Allah?

Tidak..Mustahil..
  adakah anda hendak mengharapkan ummah kita yg mengingkari Allah?”

Lagi mustahil..

adakah anda hendak mengharapkan bantuan mereka yg tidak mengambil Islam sebagai cara hidup?

Tidak..sama sekali tidak..kalau Islam tidak diambil sebagai cara hidup, bagaimana hendak mengorbankan diri dalam membantu agama Allah?

 ketahuilah, ummat kita sedang terkena penyakit2 cinta dunia ini..mustahil mereka ini, akan membantu Palestin melainkan mereka ini TERiSLAH kepada yg benar semula.. “Wahn?” Wahn adalah perkataan yg membawa maksud cinta dunia dan takut mati..Rasulullah SAW pernah bersabda akan wahn apabila berbicara berkenaan kelemahan ummat akhir zaman.. 
 di sinilah ujiannya..hendak membebaskan Palestin, perlu amal jama’ie..amal Jama’ie, x semestinya buat satu kerja sama-sama..tapi kita buat banyak kerja, untuk capai satu matlamat yg sama..amal jama’ie tidaklah bermakna mereka di sana berperang, kita pun kena perang jugek..amal Jama’ie di sini yg diperlukan adalah, mereka berusaha bertahan, dan masyarakat di luar seperti kita berusaha mengislah diri sendiri..sebab tanpa kesedaran dan pengislahan ummah, maka Palestin ini tetap tidak akan terbebas sampai bila-bila..Jihad mereka di Palestin bukan jihad semata-mata merampas semula satu kawasan yg dijajah..Jihad mereka adalah bertahan, sambil terus-terusan memperkuat dan memperhebatkan diri, menanti kita, ummah di luar dari Palestin bergerak mengISLAH diri, dan akhirnya barulah BERSATU dan membebaskan tanah mulia ini..amal Jama’ie.. 
moga Allah mencampakkan hidayah kepada semua yang berada di luar sana..

mereka akan terus bertahan, menanti kebangkitan saudara-saudara mereka di luar sana utk sedar dan bergabung perjuangan dengan mereka nanti..bila tiba saatnya, mereka akan memenangi peperangan ini, seterusnya disokong seluruh saudara seiSlam di luar sana..kita semua~ wahai ummah, mereka memanggil-manggil anda..peringatan bersama..peringatan buat anda dan pastinya peringatan buat diri sendiri.. 




No comments:

Pages

About