16 Feb 2013

Sabar Itu Umpama Sinar Matahari


Tadi ada ujian QTI. Bagi pemegang lesen memandu yang berjaya*sebak. TAHNIAH la kan. Lepas taklimat mmg gemuruh . sebenarnya gemuruh dari malam sebelumnya. rasa xyakin. Giliran tadi yg ke 8 daripada 11 orang. Cuma ada 2 kereta tadi. kereta A dan B.

Dari orang pertama sampai yang ke 6, kesemuanya yang naik kereta A gagal. Ada yg gagal di bahagian bukit dan yang lain di bahagian tiga penjuru. Bila tiba giliran yang ke 7 & 8. tiba2 kakak no 7 tu xmau naik kereta A. tergamam dan terpukau seketika.  Dalam hati meraung dan menangis.

Aku kan sepatutnya pakai kereta B tp kakak no. 7 ckp kreta tu rosak. sebenarnya dia lupa free gear.. jadi kreta tu xdapat jalan..walau apa pun.. dia dapat guna kereta B dan aku pla terpaksa ganti guna kereta A..
(hati da macam lain time tu tp tawakal itu perlu)

Walaupun kereta A tu memang susah angkara clutch menendang, keras macam batu dan gearbox yang sudah uzur sampai tahap boleh buat sup gearbox, Alhamdulillah.. bukit lepas dan parking lepas. 3 penjuru gagal sebab cikgu strict kata lebih 3 pergerakan. Sedangkan memang hampir lulus.

Tapi masih ada peluang untuk lulus di jalanraya. Jadi ambil keputusan untuk tunggu. Sudah beberapa jam menunggu mental dilibas dengan perkataan gagal. Kalau tekan break kuat gagal. Kalau berhenti terlalu dekat dengan garisan berhenti gagal. Kalau macam ni gagal. Kalau macam tu gagal. Paranoid, Affected, Gubra.. Good combination untuk gagal hari ni.. Alhamdulilah.

Kecewa, marah, frust, dan sakit hati.. semua boleh mix jadi sup..

"Tapi bersabarlah.. mungkin bukan rezeki.." tu ja frasa pengubat hati sejak pagi..

Ini baru ujian dunia ciptaan manusia.. belum ujian peraturan Allah.. 
Sedangkan Rasulullah s.a.w lagi dihujani ujian.. Sedangkan Baginda s.a.w kekasih Allah.. Namun Baginda s.a.w sabar.. 

Rasulullah s.a.w sabar sedangkan baginda dilahirkan tanpa bapa, dan kemudian kehilangan ibu dan datuk kesayangan ketika masih kecil, hidup dalam kefakiran, terpaksa menahan kelaparan, lelah, ditindas musuh..
Baginda s.a.w bersabar ketika diusir dari rumahnya, dicaci dan diherdik masyarakat Mekah, dihalau jauh dari bangsanya dan jauh dari keluarganya.

RASULULLAH MASIH TERSENYUM.. SABAR..

Rasulullah s.a.w sabar ketika kerabatnya dibunuh, para sahabat ditangkap, para pengikutnya dipulau dan diusir, kekasaran orang Badui, kesombongan Nasrani, kezaliman para pembohong dan keburukan orang munafik dan yahudi.

RASULULLAH MASIH TERSENYUM.. SABAR..

Rasulullah s.a.w sabar ketika meniti perperangan demi perperangan untuk menyebarkan Islam walaupun ditentang dari semua penjuru & kehilangan orang tersayang. Walaupun dikecam penduduk Thaif Rasulullah s.a.w sabar.. Baginda s.a.w masih sabar meniti jalan dakwah walaupun tapak kaki baginda dipenuhi duri..


Setiap kali perkataan musuhnya menggelisahkannya, beliau berdzikir :"maka bersabarlah kamu atas apa yang mereka katakan..." ( QS. Thaahaa [20] : 130).


Setiap kali keadaan dan masalah yang sangat menyusahkan menimpanya, Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam selalu berdzikir : "Maka kesabaran yang baik itulah (kesabaran)." (QS. Yusuf [12]:18 ).


Setiap kali ancaman musuh datang dan membuat tidurnya tidak nyenyak, beliau berdzikir :"Maka bersabarlah kamu seperti orang-orang yang mempunyai keteguhan hati dan rasul-rasul..." (QS. al-Ahqaf [46]:35 ).


Aku malu sebab aku seharusnya belajar dari kesabaran Rasulullah saw. Baginda s.a.w mengalami lebih hebat ujian. Begitu juga para sahabat dan tabiin. Ujian yang menimpa mereka lebih hebat. 

Bilal bin Rabbah r.a dihempap dengan batu besar dan dijemur di bawah terik mentari.

Mashitah tukang sisir anak Firaun dilempar ke dalam minyak panas

Sumayyah bte Khubath ditikam oleh Abu Jahal hingga gugur syahid 

AKU? baru gagal QTI kot kan? :)

1 comment:

Eyqa Zaque said...

Rileks. gagal sekali tak bemakna gagal selamanya. :)

~ 21 to be and baru jer dapat lesen. Ngehe. :D
~ Gambatee.

Pages

About