2 Oct 2012

Manis Itu Indah.


~~~ Guling guling guling ~~~

Salam ‘alaik!

Hari tu, aku pegi Zoo. Atau kalau kau tau, Lok Kawi Wildlife Park? Yosh! Ada di Lok Kawi Sabah. Di mana? Klik sini kay. Lawatan ke sana sebenarnya bukanlah yang dirancang. Entah tiba-tiba hormon berubah entah keluar pulak personaliti ‘baby’ yang sekian lama tersembunyi dalam diri ni. Cewah!

Seawal pagi lagi sebenarnya ke sana. Tempat tu buka jam 9.30 pagi. Jadi kami kononnya mahu sampai di sana dalam jam 10 la. Sebab konon jam 11 nanti ada show. Masalahnya, hujan lebat yang amat. Sampai si tukang driver yang Hot ni pun terpaksa bawak kereta slow sebab, yalah. Bawak anak orang. Pulak tu anak orang ni yang bujang-bujangan sekalian. Ahem.

Sampai di sana pun, hujan punyalah lebat!  Terpaksa lah berlari-lari, penuh memori macam video muzik Hindustan. Ceh. Over lah pulak. Lepas beli tiket, masing-masing berfikir. Macham mana mahu pusing-pusing tengok haiwan segala kalau hujan macham ni? Tiket di tangan ditenung lama. Rasa menyesal pun ada. Ah, jauh-jauh datang. Sudah beli tiket 10 ringgit satu kepala. Jadah mahu berhenti sekarang? Kononnya mahu beli payung. Sekali tengok, payung 25 ringgit sekaki. What the??? T.T Ini tidak adil! Eksploitasi hujan! Memang tidak boleh dimaafkan! -emo-

Penuh kasih sayang kami berkongsi-kongsi  payung. Terasa kasih sayang tu mengalir di bawah payung yang walaupun tidak seberapa membantu dalam mengelak daripada terkena titisan hujan tapi cukuplah mampu lindungi kepala daripada terkena air hujan. Yalah, Final exam ada 3 hari lagi untuk menjelang. Kemain kau. 3 hari exam orang ikat kain merah di kepala memerah otak struggle di akhir waktu kau bersenda gurau dengan binatang di zoo. Syabas Beteh!

Tengah meredah hujan dengan payung, tiba-tiba mata ni terhenti pada satu susuk tubuh yang kecil dan comel, memakai uniform berwarna merah, bertopi, berkasut dan sedang gagah meredah hujan tanpa raincoat mahupun payung. Muka taiko gila, tapi ada segaris senyuman di bibir molek tu. Hati tersentuh. Allah! Comelnya budak-budak tadika ni!!! Jalan tanpa ada rasa takut dengan hujan padahal dorang lah patut dijaga. Takut antibodi tidak kuat. Tapi, dorang masih berani dan kuat untuk terus melangkah. Allah Allah! Hebatnya semangat macham ni! –senyum-

Lawatan hari tu, memang ohsem. Binatang dia, walaupun tiada yang luar biasa contoh seperti (oh yes. Akibat subjek BM ditinggalkan selama hampir 3 tahun, bahasa jadi gila) Panda mungkin? Kalau ada panda, sumpah hampir setiap bulan aku datang lepas tu buat-buat ada panda-angkat di sana. Oh! Binatang reptilia, burung-burung, mamalia, dan paling menarik hati, Proboscis Monkey – Bayau. Hidungnya panjang, bulunya keperang-perangan.  Teruja! Sayangnya Orang Utan tiada. Tempat dorang ada penambah-baikan. Sepanjang lawatan, ketawa tiada henti. Hati seketika jadi gembira. Eksaited. Hepi hepi ambuk - ayat anak murid ummi. hehe.

Aku tekad. Balik rumah, mahu cerita dengan adik-adik nanti dan ajak abah bawa ke sana lagi. Mungkin ada yang kata tidak berbaloi. Bukan cantik sangat tempatnya, ndak banyak binatang pun. Tapi, kau katakan pada aku. Di mana kau boleh lihat makhluk Tuhan begini lagi? Belakang rumah kau? Dan iya. Perkongsian itu amat penting. Untuk aku khabarkan pada kau, betapa hati tenang dan seronok lihat mereka yang sama-sama berzikir pada Yang Maha Khaliq. Kau? Kau pernah rasa yang sama?

Kerana itulah blog ini wujud. Kerana itulah aku wujud di sini. Kerana itulah aku tekad untuk gunakan ‘bibir di hujung pena’ aku untuk bercerita. Berkongsi benda yang seronok tu, memang manis! Oh ya, kalau berkongsi coklat pun, manis juga! Kalau makanan lain pula, yummy! Sedap. Hihi.

Manis tu, indah kan?


Notakaki : aku teringat anak gajah yang makan sambil menari yang aku rakam aksinya. Chomel. Perasaan dapat makan dengan gembira, memang indah. Tapi saudara kita di sana, apakah nasib mereka?

No comments:

Pages

About