30 Sept 2012

Hidup Ini Medan Peperangan

Aku bukan askar, aku rasa kau juga bukan askar.

Hidup ini sebenarnya ibarat sebuah medan peperangan (dan banyak macam lagi analogi klise yang kau boleh berikan sebenarnya). Namun, untuk entri kali ini, aku nak cakap pasal medan peperangan.


Baik, kita teruskan analogi kita. Tapi, medan peperangan kita bukanlah ala Amerika yang duduk goyang kaki tekan punat peluru berpandu dan kemudiannya hancur sebuah daerah, bukan.


Analogi kita medan peperangan beretika gaya Islam dan gaya budak baik.


Dalam medan peperangan, ada tiga perkara/pihak yang terlibat. Sebuah medan (hutan contohnya), satu pihak kawan, dan satu lagi pihak lawan.


Sekarang, engkau rasa kalau kita buat analogi dengan kehidupan, daripada ketiga-tiga perkara tersebut, yang mana satu adalah diri kau? Medan kah? Pihak kawan kah? Pihak lawan kah?


Sebenarnya, ketiga-tiga adalah diri kau sendiri. Kau berperang bersama-sama diri sendiri, berperang menentang diri sendiri, berperang di atas medan diri sendiri.


Begitulah kehidupan.


Kau, dan segala kebolehan dan kekuatan kau adalah pihak kawan yang menjadi protagonis ala hero malaya.


Kau, dan segala keburukan dan kelemahan kau adalah pihak lawan yang menjadi antagonis ala Voldemort.


Kau, diri yang bersifat total dan hakiki pula adalah medan peperangan.


Maka, dalam peperangan ini protagonis perlu menang tanpa merosakkan medan peperangan tersebut. Kekuatan perlu kau seru semoga segala antagonis hancur luluh. Kau nampak analogi yang pseudo-falsafah ni?


Macam aku cakap, kehidupan ini ibarat medan peperangan.


Kau hanya ada Allah yang boleh membantu segala usaha, kau perlu yakin, dan tawakkal. Maka, engkau akan menang, dengan izin-Nya.


-- atas lantai, tepi katil. UKM.

No comments:

Pages

About