19 Oct 2012

Tulung Rusuk Qurban


Assalamu'alaikum wbt..

Raya korban dah dekat..pisau dah tajam belum? jom pakat ramai ramai sembelih khoruf! (sejenis kambing berlemak lebih di bahagian belakang pinggulnya) only in Egypt~
cakap senang kan? tapi ramai yang tak berani… bukannya tak pernah belajar, tapi sebab tak yakin kendiri..buatnya sembelih tak putus urat, sape nak ganti lembu sekor yang dah menjadi bangkai? atas ketakutan itu maka saya juga menolak permintaan untuk jadi tukang sembelih..dengan alasan mabuk darah..boleh ke macam tu? mantap kosai!!!

Dulu ade banyak bela arnab..pernah makan daging arnab..cuma tak berapa berani nak sembelih arnab..sebab rasa macam sembelih kucing je..bila dah sembelih, bila yang betinanya mati, maka yang jantan tu dah mengalami kemurungan melampau..nak makan pun tak lalu..kerjanya merenung ke langit je..sampai la satu masa, terlihat beliau dengan mata terbuka memandang langit, tapi dah dihurung semut..rasa nak menangis pun ada..tak sempat nak menikmati daging berharga ratusan genih (padahal murah je arnabun kat sini)

Oleh kerana kita berada dalam suasana ibadah korban, moh la kita cerita sikit pasal korban dan pengorbanan..

Orang yg berkorban ini dipandang sebagai seorang yg mulia..kalau depa berkorban binatang ternakan, maka kemuliaannya bila daging itu dapat dikongsi bersama dengan yang memerlukan..kalau depa berkorban harta dengan men-sedekahkan sebahagian harta untuk yang memerlukan, ia juga satu tindakan dan amalan yang sangat mulia..apatah lagi jika seseorang itu sanggup mengorbankan nyawa demi memberikan keamanan kepada orang lain, ini juga satu kemuliaan..

Bahkan orang yang syahid ini (mengorbankan nyawa untuk agama) apabila matinya, seolah olah mereka itu hidup..iaitu hidup dalam ingatan orang yang masih hidup.. walaupun kita tak pernah sezaman atau bertemu dengan Sumayyah binti Khoyyath, Jaafar bin Abi Talib, Hamzah bin Abdul Muttalib etc, tetapi nama nama mereka ini masih harum subur dalam ingatan umat Islam hingga ke Hari Kiamat..

Namun, di antara depa yang melakukan pengorbanan ini, siapakah yang boleh mendakwa bahawa pengorbanan depa itu lebih diterima oleh Allah? siapakah yang boleh mendakwa pengorbanan depa itu lebih tinggi..atau memperlekehkan pengorbanan orang lain?

Takdak sapa sapa sebenarnya yang boleh mendabik dada yang mereka melakukan pengorbanan yang besar untuk agama..juga takdak sapa sapa yang boleh memperlekehkan pengorbanan orang lain..tak kira la pengorbanan yang kita lakukan itu mirip dengan kehendak al-Quran dan as-Sunnah, ataupun pengorbanan orang lain itu tidak menepati petunjuk sunnah..

Sebab di akhirnya nanti, yang akan menentukan sama ada pengorbanan kita itu diterima, atau ditolak, adalah Allah s.w.t. juga..ada sebuah hadis tentang 3 golongan iaitu syuhada’, alim lagi qari’ (pembaca al-Quran) dan dermawan yang ditolak amalan depa, sebab depa riak..malaikat cuma mencatat semua amalan yang kita lakukan, sama ada ikhlas ke, tak ikhlas ke.. hanya Allah yang akan menentukan sama ada ianya diterima atau ditolak..

Jangan ditipu oleh syaitan dalam perkara ibadah..sebab syaitan akan selalu membisikkan bahawa kitalah yang lebih banyak berkorban, dan pengorbanan kitalah yang akan diterima Allah (sama kaedahnya ketika Qabil dan Habil mempersembahkan korban mereka kepada Allah)..sedangkan hakikatnya, kita sendiri pun tak tahu.. kita cuma mampu melakukan usaha, sedangkan natijahnya, hanya Allah yang akan memberikan keputusannya..
kalau kita memahami hakikat ini, nescaya kita tak akan berbalah dalam menentukan manhaj (metodologi) siapa yang betul..asalkan ia tak melanggar batasan syarak, maka kita akan berlapang dada..dan bukannya berbangga dengan ‘kebetulan’ kita dan mengkondem ‘kesalahan’ orang..takut takut nanti rupanya kita syok sendiri..

Walaupun keretapi yang kita naiki menuju ke arah yang sama dengan penumpang penumpang lain nak tuju, tapi kita kena tahu..bukan semuanya akan sampai ke tempat yang diinginkan..mungkin ada yang berhenti di tengah jalan..dan bukan kita dan penumpang penumpang keretapi itu saja yang boleh sampai ke tempat yang dituju, yang menaiki kereta pun boleh sampai..yang naik helikopter pun boleh sampai..yang naik bas pun boleh sampai..apatah lagi beca dan juga keldai..

matlamat yang satu.. manhajnya beribu.. Maka, saling bantu membantu itu lebih perlu.. Bukan saling cemburu.. ke cane??

Wallahu'alam


Lembu pun eksited!



No comments:

Pages

About